Co to jest marketing internetowy?

Co to jest marketing internetowy?

Nieustannie pogłębiająca się ekspansja Internetu i jego rozprzestrzenianie się w praktycznie każdej sferze naszego życia, sprawia, że przedsiębiorcy, chcący nadążyć za zmieniającymi się trendami i nowatorskim podejściem konsumentów do poznawania i co ważne pozyskiwania towarów i usług, chcąc nie chcąc, muszą stawić czoła aktualnym trendom rządzącym rynkiem on-line.

Nie zawsze jest to łatwe. Ogrom pojęć związanych z marketingiem internetowym może przytłoczyć nawet najbardziej zorientowanych użytkowników Internetu. Często prowadzi to do rezygnacji z podjęcia konkretnych działań, ale równie często do powierzenia prowadzenia działań związanych z marketingiem internetowym specjalistom. Jedni wywiązują się z tego zadania świetnie, inni nieco gorzej, wykorzystując brak wiedzy przedsiębiorców. Klient często ma mylne wrażenie, że działania reklamowe są prowadzone prawidłowo. Łatwo go do tego przekonać w momencie, gdy on nie do końca zdaje sobie sprawę z tego, co ma, a co tak naprawdę mógłby mieć. Aby pomóc przedsiębiorcom wydostać się z przysłowiowej mgły i zobaczyć możliwości, jakie oferuje marketing internetowy, krok po kroku będziemy przybliżać działania i terminy rządzące światem reklamy on-line. Na początek postaramy się odczarować samo pojęcie marketingu internetowego, obejmującego wszelkie działania związane z promowaniem się w sieci.

Co to jest marketing internetowy?

Marketing internetowy (e-marketing) najprościej mówiąc jest to rodzaj działań marketingowych, prowadzonych za pośrednictwem Internetu. Zakres działań możliwych do realizacji w ramach e-marketingu jest zdecydowanie szeroki, a w jego obszarze mieszczą się różnorodne czynności mające na celu opracowanie strategii wprowadzania marki lub produktu na rynek, przedstawienia ich w jak najkorzystniejszym świetle oraz promocji wśród odpowiednio sprecyzowanych grup odbiorców – odbiorców, którzy w marketingu internetowym zyskują pierwszoplanową rolę. W e-marketingu odbiorca, w przeciwieństwie do tradycyjnych form marketingu, przestaje być jedynie biernym adresatem komunikatów reklamowych, a staje się pełnoprawnym uczestnikiem rodzącej się relacji z daną marką. To jego potrzeby są najważniejsze, jego indywidualność wpływa na różnorodność tworzonych przekazów reklamowych, to jego opinia i zdanie są brane pod uwagę podczas oceny skuteczności prowadzonych działań. W miejsce monologu pojawia się dialog, który wymusza na reklamodawcach zupełnie inne, bardziej personalne podejście do odbiorcy.

Czym różni się marketing internetowy od marketingu tradycyjnego?

Różnice pomiędzy marketingiem internetowym a tradycyjnym nie sprowadzają się jedynie do roli odbiorcy. Zmiany dotyczą także sposobu i czasu komunikacji, zasięgu i precyzji  prowadzonych działań, pomiaru skuteczności, jak również kosztów, które w przypadku e-marketingu mogą być zdecydowanie niższe od tradycyjnych form marketingowych.

MARKETING TRADYCYJNY
MARKETING INTERNETOWY
Komunikacja jednostronna. Komunikacja dwustronna – interakcja z klientami, nawiązywanie i utrzymywanie relacji.
Pobieżna wiedza o odbiorcach. Szeroka wiedza o odbiorcach zdobyta za pośrednictwem analityki internetowej.
Niewielki stopień personalizacji komunikatu. Możliwość bardzo precyzyjnego personalizowania komunikatów.
Ograniczony czas dostępu do prezentowanych treści. Nieograniczony czas dostępu do prezentowanych treści.
Niewielki zasięg prowadzonych działań. Nieograniczony zasięg prowadzonych działań. Brak ograniczeń lokalizacyjnych.
Brak możliwości błyskawicznej reakcji na prezentowane treści. Możliwość natychmiastowej reakcji i swobodnego wyrażenia opinii odnośnie prezentowanych treści.
Utrudniona możliwość stałej optymalizacji i pomiaru skuteczności prowadzonej kampanii marketingowej. Możliwość bieżącej optymalizacji oraz precyzyjnego pomiaru każdego parametru składającego się na efektywność prowadzonej kampanii marketingowej.
Wysokie koszty, ograniczające dostęp do tego rodzaju form reklamowych mniej zamożnym przedsiębiorcom. Stosunkowo niskie koszty. Możliwość elastycznego ustalania budżetu w zależności od aktualnych możliwości i oczekiwań biznesowych.
Jakie są najpopularniejsze narzędzia wykorzystywane w obrębie marketingu internetowego?

Cechą charakterystyczną e-marketingu jest przede wszystkim jego wielowymiarowość, ponieważ składają się na niego zróżnicowane działania. Opracowując strategię zaistnienia w sieci, wykreowania pozytywnego wizerunku marki czy wzrostu sprzedaży produktów lub usług wśród użytkowników Internetu, możemy więc skorzystać z wielu dostępnych i różnorodnych narzędzi, dobierając je w zależności od określonych celów. Do najczęściej stosowanych należą:

Google Ads:

System reklamowy, umożliwiający wyświetlanie reklam w czasie, gdy potencjalni klienci wyszukują hasła powiązane z konkretnymi produktami i usługami lub gdy przeglądają strony internetowe o różnorodnej tematyce. Najbardziej popularną formą tego typu reklamy są tzw. linki sponsorowane, czyli reklamy tekstowe umieszczane obok wyników wyszukiwania Google. Swoje produkty i usługi można jednak promować również za pomocą reklam graficznych, wideo, aplikacji oraz innych dostępnych formatów. Kampanie Google Ads oprócz bogatej oferty dostępnych formatów reklamach i nieograniczonego zasięgu, przede wszystkim zapewniają pełną kontrolę nad kosztami oraz bardzo dużą elastyczność w kwestii ustalania budżetu reklamowego.

Facebook Ads:

Zaawansowana technologia reklamowa, umożliwiająca promocję postów sponsorowanych na Facebooku, Instagramie, w Audience Network i Messengerze. Główną zaletą narzędzia Facebook Ads jest przede wszystkim możliwość precyzyjnego zdefiniowania grupy odbiorców na podstawie m.in. danych demograficznych, lokalizacji, określonych zainteresowań i konkretnych zachowań użytkowników. Podobnie jak w przypadku systemu Google Ads, tak i tutaj, zapewniona jest całkowita kontrola nad wydawanymi środkami oraz pełna mierzalność efektywności prowadzonych kampanii.

Fanpage:

Fanpage, czyli firmowa strona na Facebooku to narzędzie pozwalające na nawiązanie bliskiej i długotrwałej relacji zarówno z obecnymi, jak i potencjalnymi klientami. To świetna okazja do przebywania we wspólnej przestrzeni z fanami marki, dzielenia się z nimi najważniejszymi wydarzeniami z życia firmy, prezentowania nowości oraz aktywnego kontaktu. Stała obecność w miejscu, w którym klienci spędzają swój czas to niezwykła okazja do przyciągnięcia uwagi i zyskania przewagi nad konkurencją.

Content marketing:

Content marketing to nic innego, jak tworzenie różnorodnych, wartościowych treści, mających na celu wzrost świadomości marki wśród użytkowników Internetu. Do najpopularniejszych rodzajów treści stosowanych w ramach content marketingu należą: artykuły sponsorowane, infografiki, materiały wideo, poradniki, recenzje oraz artykuły umieszczane na blogach. Tworzenie atrakcyjnych treści, oprócz wpływu na zwiększenie rozpoznawalności marki,  pozwala przede wszystkim wykreować wizerunek eksperta w danej dziedzinie oraz generować ruch na stronę internetową, co ma istotny wpływ na inną formę marketingu internetowego, czyli pozycjonowanie.

Pozycjonowanie:

Pozycjonowanie to długotrwały proces mający na celu umieszczenie strony internetowej na jak najwyższym miejscu wśród organicznych wyników wyszukiwania. Obejmuje szereg różnorodnych działań, które można podzielić na dwie grupy: działania „on page” polegające na optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarki (SEO – Search Engine Optimization) oraz działań „off page”, czyli czynności wykonywanych poza promowaną stroną.

E-mail marketing:

Jak sama nazwa wskazuje, e-mail marketing polega na docieraniu do odbiorców za pośrednictwem wiadomości dostarczanych za pośrednictwem poczty elektronicznej. Przesyłane komunikaty mogą być bardzo zróżnicowane zarówno pod względem treści (prezentowanie oferty, informacje o promocjach lub nadchodzących wydarzeniach), jak i formy (reklamy w wiadomościach e-mail czy newslettery). E-mail marketing daje spore możliwości personalizacji komunikatów, jednak korzystając z tego typu formy marketingu internetowego, należy pamiętać aby przesyłanie wiadomości zawsze odbywało się za wyraźną zgodą odbiorcy. W innym wypadku tego rodzaju korespondencja będzie traktowana jako spam.

Jakie są podstawowe korzyści płynące z e-marketingu?

Marketing internetowy jest obecnie jednym z najistotniejszych elementów każdej prawidłowo opracowanej strategii promocyjnej. Nic w tym dziwnego! Korzyści wynikające ze stosowania narzędzi dostępnych w obrębie tej formy marketingu są niezastąpione. Poniżej przedstawiamy zbiór zalet, dzięki którym grono przedsiębiorców, korzystających z dostępnych narzędzi e-marketingu, nieustannie się poszerza.

  • globalny zasięg i możliwość docierania do odbiorców przez całą dobę,
  • personalizacja komunikatów marketingowych,
  • możliwość atrakcyjnego i najbardziej aktualnego prezentowania produktów,
  • precyzyjne targetowanie treści do konkretnych grup docelowych,
  • zdobywanie wiedzy o odbiorcach przy wykorzystaniu analityki internetowej, np. Google Analytics,
  • budowanie i utrzymanie relacji z odbiorcami,
  • kreowanie pozytywnego wizerunku marki,
  • precyzyjny pomiar skuteczności działań marketingowych,
  • możliwość bieżącej optymalizacji kampanii marketingowych,
  • elastyczność kosztów prowadzonych działań.

Niezależnie od tego, czy prowadzisz małą, średnią czy dużą firmę, marketing internetowy pozwoli Ci na dotarcie do grupy odbiorców najbardziej zainteresowanych oferowanymi przez Ciebie produktami lub usługami i to bez względu na zasobność Twojego portfela. Najistotniejszy jest w tym wypadku dobór narzędzi odpowiednich do założonych celów i możliwości. Prawidłowo opracowania strategia i bieżąca optymalizacja prowadzonych działań jest w stanie zapewnić sukces nawet przy ograniczonym budżecie.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!
+48 574 291 945
biuro@astromonkey.pl
Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!
+48 574 291 945
+48 577 776 672
biuro@astromonkey.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez firmę Astro Monkey podanych danych w celu przesłania odpowiedzi na zapytanie, przesłanie oferty, a w końcu realizacji zamówienia o świadczenie usług przez firmę. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania.